Szókratész szerint az erény az ember igazi kincse. Az erény szótári meghatározása „erkölcsi kiválóság, jóság”. Igen, ezt én is fontosnak tartom, amennyire csak tudunk legyünk jók és erkölcsösek, ezt, azt hiszem, joggal várja el tőlünk Isten és az emberek.
A lelkiismeret szerintem is Istentől származik, ő adta belénk, mint egy belső iránytűt. Egy könyv szavait szeretném idézni, ami véleményem szerint nagyon igaz: „>>(Jakab 1:17) Minden jó adomány és minden tökéletes ajándék felülről való, mert az égi világosság Atyjától jön alá, és őnála nincsen változás, nem fordul, mint az árnyék.<<Lelkiismeret nélkül teljesen elveszettek lennénk. Ha jól használjuk a lelkiismeretünket, segíthet, hogy megtaláljuk az utunkat, és hogy ragaszkodjunk a helyes ösvényhez az életben.”
Saját példámból kiindulva a lelkiismeret jót hoz ki belőlünk, ha megszólalt. Igyekeztem minél gyorsabban helyretenni, amit elrontottam, ez sikerült is, még ha nem is mindig maximálisan.
Egyetértek azzal, is, hogy az ember inkább legyen szegény, de jó, mint gazdag és rossz. Arról, hogy valakinek mennyi vagyona van nem, vagy csak nagyon kis mértékben tehet a személy; arról viszont, hogy hogyan viselkedik, és miként bánik másokkal, teljes mértékben tehet.
Ha az ember felismeri a jót és a rosszat választhat közülük és a jót választja? Csakhogy az ember nem ismeri fel mindig a jót, van, hogy segítségre van szüksége. Igen, tanítani kell, főleg a gyerekeket. De az is fontos kérdés, hogy ki alkalmas arra, hogy tanítson minket és mi alapján. Ha arra gondolunk, hogy egy készülékhez mindig van használati utasítás, ezt ugye azok készítik, akik megtervezték és megalkották a bizonyos tárgyat, hiszen ők tudják, hogyan célszerű használni azt. Ugyanígy ha hiszünk abban, hogy az embert Isten tervezte és teremtette meg, logikus, hogy ő tudja a legjobban, hogy mi a jó nekünk, mikor lesz sikeres az életünk. A tanácsait, vagy ha úgy tetszik a használati útmutatót szavában, a Bibliában közli, amit én elfogadok tekintélyként ezért a fogalmazásban már idéztem is belőle és még fogok is.
Arisztotelész gondolata, mi szerint, aki tudja mi a jó még nem lesz automatikusan jó, így igaz. Csak egy példa erre, Sátán biztosan tudta mi a jó, mert egykor tökéletes volt, mégis megromlott, mert helytelenül azt kívánta, hogy az emberek őt imádják Isten helyett.
Szókratész szerint a legfőbb jó az erény, Arisztotelész szerint a legfőbb jó a boldogság, szerintem meg a szeretet az. Mégpedig azért mert két nagyon fontos parancsot adott Jézus a tíz parancsolat helyett: Az első: „» Szeresd Jehovát, a te Istenedet egész szíveddel, egész lelkeddel, egész elméddel és egész erőddel.«a második ez:» Szeresd felebarátodat, mint önmagadat.«”(Márk12:30,31a)
Nem igazán értem Arisztotelész haragról szóló érvelését. Persze van olyan, hogy haragszunk valakire és van, hogy jogosan, de ha ezért mondjuk megöljük azt a személyt, akkor az bizony igazságtalan és nagyon gonosz tett.
A hedonizmus érdekes filozófia, de nem sok gondolkozást látok mögötte. Jó, ha az ember élvezi az életét, de ne csak ennyiből álljon. „Rájöttem, hogy nincs jobb, mint hogy örvendezzenek, és jót tegyenek életükben; és hogy minden ember egyen, igyon, és élvezze a fáradságos munkájából fakadó jót. Isten ajándéka ez”(Prédikátor3:12,13)
Ha a mának élünk és nem gondolunk a jövőre, annak bizony súlyos következményei lehetnek, pl.: környezetszennyezés, a Föld nyersanyagainak pazarló és gyors elhasználása, globális felmelegedés… Nem beszélve arról, hogy sokan, akik így gondolkodnak a saját életüket is tönkreteszik fiatalon azzal, hogy kábítószereznek, szörnyű betegségeket kaphatnak, azzal, hogy sűrűn váltogatják a partnereiket szintén stb.
A Sztoicizmus elveit vallók a belátást, az igazságosságot, a mértékletességet és a bátorságot tartják nagyon fontosnak, de nem tudom miért pont ezt a négyet?
Ezen kívül én az életet, a halált, az egészséget, a fájdalmat és a gazdagságot, cseppet sem tartom közömbös dolognak! Különösen az első négyről van nagyon határozott véleményem: Az élet egy csodálatos ajándék, amit Istentől és a szüleimtől kaptam, aminek nagyon örülök és szerencsére csak rajtam áll, hogy mit hozok ki belőle.
A halál egy borzalmas dolog, és bár ma mindennapos én természetellenesnek tartom. A Bibliában pedig Isten kijelenti: „Mint utolsó ellenség semmisül meg a halál”(1Korintusz 15:26)
Az egészség jó dolog, a fájdalom pedig rossz, de tehetünk értük, vagy ellenük, befolyásolhatjuk, még ha nem is teljes mértékben.
A mértékletességet megfelelő helyen tartva fontosnak érzem. A nagy gazdagság sem jó és a mély nyomor sem. Előbbi esetben az ember félti a vagyonát, utóbbiban félti az életét.
A sors megint csak egy érdekes gondolat, erről sokat lehetne írni. Vannak bizonyos körülmények, amik adottak, és amiket nem tudunk befolyásolni, ilyen például, hogy férfinek vagy nőnek születünk, hogy melyik országban és mikor jövünk világra, hogy betegen vagy egészségesen látjuk meg a napvilágot… Viszont, ahogy már írtam szerintem rajtunk áll, hogy viszonyulunk az életünkhöz, mit hozunk ki belőle.
A középkori filozófia fontos témája a hit és a józan ész összeegyeztetése. Érdekes, de pont a napokban olvastam ebben a témában egy cikket. A címe. Vajon a hit és a józan ész ellentmond egymásnak? Fontos, hogy ne vakhitről beszéljünk, hanem valódiról, amit a Biblia a Héberek11:1-ben így fogalmaz meg: ”A hit a remélt dolgok biztosítékon alapuló várása, a nem látható valóságok nyilvánvaló bizonyítása” Tudok róla, és a cikk is megemlíti, hogy vannak olyan valóságtól elrugaszkodott vallási tanítások, amik bizony ellentmondanak a józan észnek, de ezek nem a Biblián alapulnak, vagy félreértelmezik azt.
A Skolasztika első alapgondolata, hogy a hatalom Istentől származik; arra alapozva, hogy Isten szava ezt írja: „Minden lélek rendelje alá magát a felsőbb hatalmaknak, mert nincs hatalom, csak Istentől; a létező hatalmak Isten által állnak fenn a maguk viszonylagos állásában.”(Róma13:1) igaz.
A második alapgondolat, hogy a hit és a tudomány igazságai nem mondanak ellent egymásnak, ha mégis a keresztény tanoknak adnak igazat. Ezt annyiban változtatnám csak meg, hogy a Bibliának adnék igazat, a keresztény tanok ugyanis sokfélék, sőt akár még egymásnak ellentmondók is lehetnek felekezetenként. Ezt néhány példával is szeretném kiegészíteni, hogy érthetőbb legyen, miért gondolom így.
Az emberek sokáig úgy gondolták, hogy a Föld lapos, Püthagoraszt (i. e. 500) tartják az első embernek, aki a Föld gömb alakjáról ír, pedig Ézsaiás i. e. 732-ben fejezte be azt a könyvet, amit ihletés alatt írt a Bibliába, és ami az ő nevét viseli, idézem az ide vonatkozó részt: ”Van valaki, aki a föld kereksége felett lakik”(Ézsaiás 40:22a) Az itt használt kereknek fordított héber szó, az eredeti nyelven gömböt is jelent. A Biblia tehát pontos volt.
Egy másik példa; Isten az ókorban olyan törvényeket adott az izraelitáknak, mint a fertőző betegek elkülönítése, a mosakodás, és az ürülék elásása. Abban az időben a körülöttük élő népek, például az egyiptomiak a gyógyításhoz használtak ürüléket, és tudjuk, hogy nagyon sokáig nem volt „divat” a mosakodás sem.
A kereszténységről már azt hiszem elég sokszor szót ejtettem a fogalmazásban. A jó emberi kapcsolatok alapja, ez az amit aranyszabálynak is neveznek és így hangzik pontosan: „Mindazt tehát, amit akartok, hogy az emberek megtegyenek veletek, nektek is hasonlóképpen meg kell tennetek velük” (Máté 7:12).
Igaz, hogy az ember hajlik a rosszra, hiszen tökéletlen és valóban befolyásolja az Ördög, de tehet ellene, nem lehetetlen elkerülni a bűnt. Visszatartó erő a szeretet és szerintem inkább az istenfélelem, mint a félelem. Az istenfélelem azt jelenti, hogy félünk attól, hogy olyat teszünk, amivel megbánthatjuk a Teremtőt.
Úgy gondolom Isten nem hiába alkotta az embert a Földre, és nem is véletlenül úgy, hogy élvezni tudja itt az életet, ezért a földi dolgok szeretetétől való eltávolodás gondolatát nem tartom jónak. Vagyis én szeretek a Földön élni.
Az én életfilozófiám röviden annyi lenne, hogy szeretnék úgy élni, ahogy az Istennek tetszik és én is élvezhetem, valamint a Földön lakni örökké.
„Az igazságosak öröklik a földet, és örökké rajta lakoznak” (Zsoltárok 37:29)
(Erről az utolsó gondolatról is sokat lehetne még írni, de azt talán majd máskor. Felhasználtam: a „Tartsátok meg magatokat Isten szeretetében” c. könyvet, az Ébredjetek folyóirat 2011. januári számát, az Érveljünk az írásokból c. könyvet és a Szentírás Újvilág fordítását.)
21 hozzászólás
Mindig csodálom megrendíthetetlen hitedet…
Remekül megírt fogalmazás!
Pityu
Nagyon köszönöm Pityu.
szeretettel: Delory
Nagyon igaz, és szép írásodhoz gratulálok! Bár csak sokan olvasnák el, mert ebből mindenki tanúlhat, mert magát az élet gyönyörű Biblia szerinti igazságát adtad elénk fiatal korod ellenére kellő komolysággal, és értelemmel!
Szeretettel gratulálok hozzá! Zoli
Örülök, hogy olvastál Zoli és az értékelésed is köszönöm.
Delory
Kedves Delory!
Lenne egy- két hozzáfűzésem írásodhoz. Az egyik az, hogy ha az ember esszét ír saját életfilozófiájáról, akkor engedje szabadon saját gondolatait és ne zárja be mások által megszabott keretek mögé. Az írás jó azok szemszögéből akik egy jól betanult, sablonos és zártkörű életmódra tanítanak, esetleg egy tanáréból aki értékeli benne azt a tényt, hogy kijegyzeteltél bizonyos dolgokat. Ám, hidd el nekem, aki a te életfilozófiádra kíváncsi, az egy kicsit csalódott lesz olvasása után. Én helyedben megpróbálnék írni, kitörve az egyhangúságból, mert tehetséged van rá, csak nekem olyan érzésem van, hogy nem vagy teljesen szabad. Üdv. István
Kedves Delory!
Örömmel olvastam őszinte szavaidat.
Köszönöm, hogy megosztottad velünk, hiszen így jobban tudjuk ki vagy valójában. Nagyon jó, ahogy a szabad döntésről beszélsz, hiszen mindenki valóban meg van áldva ezzel a képességgel. Alaposan utánajárhattál a különböző életfilozófiáknak, nem kis kutató munka lehetett. A tiéd, amit te választottál, nagyon különleges, mert kevesen élnek a Biblia tanítása szerint. A változatos, különleges, egyedi, és teljesen szabad életed, milyen kár, hogy van akinek sablonos, zártkörű, és egyhangúnak tűnik. Gondolom abszolút ismeretlen lehetsz annak, aki ezt mondja. Az ilyen kijelentésekről mindig az jut eszembe, mikor fiatalok csoportját látom, akik nagyon különlegesek, egyediek akarnak lenni, de mind ugyanúgy néznek ki, farmer ülepe lelóg, tornacipő, fordított baseball sapi, vagy egyéb más. Totál egyformák öltözékben, gondolkodásban életfilozófiában. Te más vagy, különleges, és ahogy ezt felvállalod, az nagyon szép.
Szeretettel:
m.
Kedves Mikike!
Már az is jól esett, hogy olvastál, de a bátorítás nagyon. Hála a hozzád hasonlók segítségének egyre jobban vagyok.
: ) Köszönök mindent.
Szeretettel: Delory
István, köszönöm, hogy olvastál, nem vagyunk egyformák.
Nadin
Kedves Delory Nadin!
Elkötelezett vagy, ez nagyon jó. Én az alkotó elkötelezettséget követem, mivel én is elkötelezett vagyok.
Elkötelezettség és zártság nem ugyanaz.
Elkötelezettnek lenni annyit jelent, hogy befogadó vagyok és azt érzem, hogy a befogadott gondolat rezonál a saját gondolataimmal. Szinte azt érzem, hogy nem én vagyok a követője annak, amit befogadtam, hanem az talált rám, amit befogadtam, és szinte folytatni tudom a megkezdett gondolatokat, mintha bennem születtek volna azok meg.
Zártnak lenni annyit jelent, hogy megszűnik a befogadó készségem, a nyitottságom, és vakon elfogadok és megvalósítok mindent (megértés nélkül), aminek az irányába (vagy ami miatt) lezártam.
Vajon milyen keresztnevet takar ez az írói álnév?
Szeretettel, Gábor
Kedves Gábor!
Rendben, akkor bemutatkozom. A mezei nevem Kolozsváry Edit (kicsinyítő képzővel használom, mert anyukámnak is ez a keresztneve). A Delory a nevem betűiből lett, a Nadint pedig a jelentése miatt választottam (remény).
Köszönöm, hogy olvastál és a hozzászólást is.
Delory
Szervusz Gábor!
Köszönöm, hogy olvastál és a hozzászólásod is. Ha nem haragszol maradjunk a Delorynál (ez a nevem betűiből van), a Nadint pedig azért választottam, mert nagyon szép a jelentése (remény).
üdv: Delory Nadin
Most csak röviden. Ellentétben Istefánnal, én azt tartom ennek az írásnak értékéül, h forrásokra támaszkodik, és meg is nevezi a forrásokat. Cikknél, esszénél elengedhetetlen alapkövetelmény!!!! Hogy van-e benne eredeti gondolat, egyéni látásmód? Én úgy érzékeltem van. De azok is, amelyek talán nem "eredetiek", méltók arra, h az író felhívja rájuk a figyelmet. Pl. a földi (örök) élettel kapcsolatos idézet. Majd még jelentkezem. Üdv: én
Köszönöm az értékelő szavakat. A feladat miatt, a témák adottak voltak…
szeretettel: Delory
Egyéni módon közelíted meg a témát. Eredeti gondolatokat közölsz. Ahogyan beszélsz, érvelsz, ebben az eszmefuttatásban, az olvasmányos. Iskolai dolgozatnak csillagos ötöst adnék rá, ha én lennék a magyartanárod.
Köszönöm szépen, jól esik, az 5-öst megkaptam, de csillag nélkül, azt hiszem azt hivatalból nem ad senkinek a tanár úr. : )
Az esszéd érvelési menete elég jó. Határozottnak tűnik amit gondolsz az életről. A témát tekintve személyes véleményemtől függetlenül, hinni tudni valamiben ami meggyőződésed szerint igaz, mindenképpen jó dolog.
Kedves Grafika!
Köszönöm, hogy itt jártál, örülök, hogy így gondolod.
Delory
Kedves Delory Nadin !
Szerintem a keresztény hit is, egy filozófiai irányzat csak a bennünk lakó gyökerei nem természetünkre (ösztöneinkre,kisördögre), hanem az annak ellentmondó hangjára támaszkodik (lelkiismeret).
Lelkiismeret egyenlő Isten. Csak annyit mond : NE TEDD ! (és fura ,de mondja ! )
A jó cselekedettek boldogságára nekünk kell rájönni. Ha sokszor bűnt ismétlünk a hang elhalkul.Nehezebb megkövülten azt meghallani. Nekem ennyi az Isten hittem…
Jó kis írás. Nem túl könnyed. Végtelen történet. 🙂
Hitedben megsérteni nem akartalak, ha írtam olyat !
Tisztelettel:
Patyolat
Kedves Patyolat!
Semmi sértő nem volt a szavaidban. Köszönöm, hogy olvastál és figyelmeddel kitüntettél.
Érdekes, amit a lelkiismeretről mondtál, ilyen megfogalmazással még nem találkoztam. De véleményem szerint Isten több, mint csupán lelkiismeret, ő ennyiben nem merül ki.
Szeretettel láttalak: Delory
Kedves Delory !
Lelkiismeret:
Szerintem meg nekünk embereknek csak ezzel részével kellene foglalkoznunk. Akkor a ránk eső részt biztosan letudjuk. Az Isten Báránya, azért jött megerősíteni a régi törvényeket, hogy felfogja ez a bálvány imádó korcsosuló emberiség, hogy a lényeg a szeretet és az önzetlenség, a felajánlás és nem kikönyörgött adakozás azaz az emberség… Na befejezem. Nem akarlak sem meggyőzni, sem téríteni (nem tartozom semmilyen felekezethez). Boccs.
Öregemberesen:
Patyolat.
Kedves Patyolat!
Én elmondtam a véleményem, te is a tiéd, ettől még mindenki azt gondol, amit csak akar.
Jó, hogy nem vagyunk egyformák.
Delory