Maga a szó: hatalom, már valami rideg felsőbbrendűséget áraszt magából, és ezzel rögtön az ellenszenvet váltja ki belőlem.Véleményem szerint, magához a hatalomhoz senkinek sincs joga, bárhonnan is származtatja azt.Valaki nem emelkedhet mások fölé, csupán azért, mert ő igazságnak tartja az általa vallott elveket, ezzel elfojtva mások meggyőződését.Márai szerint amíg az ember igazságos, addig szabad, és a hatalom tehetetlen az igazsága ellen.Addig senki sem eltaposható, amíg igaz úton jár, és a felsőbbrendű ember nem talál rajta sebezhető pontot.Felsőbbrendű ember?Elkeserítő egy megnevezés, hiszen az emberek egyenlőknek születtek. Ez is bizonyítja, hogy a hatalom megkülönböztet, főleg akkor, ha nem helyesen használják.
A hatalomnak is hatalom szab határt Székely János: Caligula helytartója című drámájában.Petronius, Szíria és Palesztina helytartója Caligula, római császár uralmának alárendeltje, hiszen hűségeskü fűzi a császárhoz.A zsidók nem engedik felállítani aranyszobrát templomukban, mert a monoteista vallást követik. Petronius érzi felelősségét népe iránt, segít a zsidóknak, hiszen nem akarja, hogy egy nép elpusztuljon, csak azért, mert Caligula hatalmának határait próbálgatja.Együttérez velük, ha még vallásukat nem is igazán tudja megérteni, de belátja, hogy Caligula túlzásokba esett, és igazságtalanul bánik a népével.Éppen ezért fordul szembe hatalmával, „tétlen hatalmat” gyakorol, hogy időt nyerjen .Gondolkodik a lemondáson, de rájön, hogy akkor csak megfutamodna helyzete elől, az őt követő helytartóra is ugyanennek a problémának a megoldása várna.Tudatosan készül a halálra, feláldozná saját magát is a zsidó nép védelmében.Nem akarja eljátszani az áruló szerepét, hiszen ő felelőssége teljes tudatában vezette tartományát.A helyzet megoldását Caligula halála jelenti, meghal a felettük álló hatalom, és mind Petronius, mind a zsidó nép megmenekül.Az igazság legyőzte a zsarnoki hatalmat, visszaadva egy nép létének a biztonságát.
A hatalommal a magánéletben is találkozhatunk. Francoise Sagan: Jó reggelt, Búbánat! című regényében Cécile úgy érzi, hogy apja új barátnője, Anne, gyökerestül megváltoztatja eddigi életüket.A lány fél a nő hatalmától, annak ellenére, hogy szimpatikusnak, és igazi értékek képviselőjének tartja az asszonyt.Nem akarja, hogy korlátozza hatalmát, és egy céltudatosabb, törekvőbb életforma bevezetésével elvegye eddigi szabadságát.Tart attól is, hogy az apja sem lesz ezután a „cinkosa”, megkomolyodik, és konzervatívabb életet fognak élni.Lázad a nő ellen, aki számára a hatalmat és elnyomást szimbolizálja.Nem látja be, hogy szükségük van egy életcélra, amelyért küzdeniük kell.Cécile elégedett eddigi életével, amiben nem is küzdött soha semmiért, csak habzsolta az életet, és elhanyagolta a tanulást.Nincsen elég tapasztalata, ahhoz, hogy felismerje, új irányba kell terelnie életét.Egyedül marad a vívódásával, magánya és félelme együttesen járul hozzá gonosz terve kieszeléséhez, amely Anne halálához vezet.
Mikszáth: Különös házasság című művében is találkozhatunk a hatalommal.A hatalmak egymást támogatják, fedezik, csupán azért, hogy megtarthassák uralmukat.Az egyház, a császári udvar, és Dőry gróf szövetkezik egymással.A császári udvar feladata az, hogy ne hagyja az egyház hírnevét bemocskolni, az egyházé pedig, hogy eltitkolják a pap és Dőry Mária szerelmét.A hatalmak együtt csak erősítik egymást, hazugságok árán akarják megőrizni jogukat az uralkodáshoz.Az igazság alul marad, Buttler és segítői áldozatul esnek a korrupt helyzetnek.Buttler a perben mindenét elveszti, egyedül a Piroskához való hűségét őrzi meg.A történet jól bizonyítja, hogy a hatalmak képesek elpusztítani az igazságot, és emberek életét tönkretenni pozíciójuk megtartásáért.
A hatalommal a vallásban is találkozhatunk.Füst Milán: Advent című regényében a főszereplő szenved az anglikán egyház uralma miatt.Életveszélyben érzi magát, félelme felemészti létbiztonságát, állandó zaklatottságban éli mindennapjait.Nem meri felvállalni katolikus hitét, mert életével fizetne érte.Több barátja szembeszállt a hatalommal, vállalva ezzel a halált, de ő mégsem tudja feláldozni magát a hitéért.Saját félelme sodorja veszélyes helyzetekbe, keresi az anglikán vallásúak körét, vacsorázni is elmegy velük.A protestáns vallásúak elítélőjével -Van Geldennel- is többször beszélget, érdekli, hogy nem érez-e bűntudatot, amikor sorra halálra ítéli a régi vallás híveit.Egy ilyen beszélgetés alkalmával már nem bírja tovább, és színt vall, ezzel megszabadítva magát nyomasztó titkától, megszüntetve ezzel az új hit hatalmát maga felett.
A négy mű kitűnően példázza, hogy a hatalom akkor mutatkozik meg igazán, amikor valakinek nincs szándékában más akaratát elfogadni, magáévá tenni, és annak alárendelni magát.Van aki fellép a saját véleménye mellett, de olyan is van, aki inkább elmenekül a szembesülés elől.Egyik sem vezet jóra.Aki tesz ellene: leverik, mert a hatalom lényege abban áll, hogy erősebb az alárendeltnél, és jogokat mutat fel, amik felhatalmazzák arra, hogy ne vegye figyelembe a hatalom körén kívül esők szempontjait, akaratait, vágyait.Aki pedig passzív, vagy elmenekül előle, nem szabadul meg az őt nyomasztó erőtől, és egész életében attól fog szenvedni, hogy nem próbált meg vele szembenézni.Bebizonyosodott: a hatalom egy fegyver, ami senki kezébe nem való.
Az elnyomottaknak, a regény szereplőinek csak ennyit tudok üzenni:”Halj meg, ahogy éltél: embermódra, tehát kissé hősiesen, s gyáván is.”-Márai Sándor
5 hozzászólás
Ezt a fejtegetést egy irodalmi versenyre írtam, mint egy lehetséges fogalmazáscímet.Olvassátok el, remélem tetszeni fog!
Elolvastuk! :o)
Ez eleddig a legösszetettebb írásod, sok hozzászólást azért ennek ellenére, ne várj.
Akárhogy is vannak a dolgok,
azért szívből örülök neki, hogy sikerült döntőbe jutnod az írásoddal.
Sok sikert a továbbiakban.
Üdv. Illési Béla Imre
Még annyit hozzáfűznék, hogy egyetértek az írásod mondanivalójával is.
Valóban nincs kiábrándítóbb, mint az, ha valaki visszaél a hatalmával, legyen az akár ilyen, akár pedig olyan hatalom.